Sector in beweging

NieuwsarchiefAgenda

90 jaar Coppens Diervoeding

Publicatiedatum: 19-08-2015

In 2015 viert Coppens Diervoeding haar 90-jarig jubileum. Een lange periode, waarin het familiebedrijf Coppens uitgegroeid is tot een toonaangevende partner in de diervoederbranche. Wat zijn de strategische keuzes geweest in de bedrijfsvoering? Waarin verschillen we van andere bedrijven? En wat typeert de huidige generatie Coppens? De huidige eigenaren Fred en Theo Coppens geven hun visie op ’90 jaar Coppens’.

Gemaakte keuzes
“Ongeveer dertig jaar geleden hebben onze pa en zijn broer, Frans en Ad Coppens, de keuze gemaakt voor een nieuwe productielocatie in Helmond,” steekt Fred van wal. “Op dat moment was ons bedrijf gevestigd in Hoogeloon, waar we op termijn geen ontwikkelingsmogelijkheden meer hadden vanwege de ligging midden in het dorp. We kozen voor vestiging aan het water in verband met de aanvoer van grondstoffen per schip. Bovendien bevond de nieuwe locatie zich in het hart van de regio met de meeste intensieve veehouderijen.”

“Een strategische keuze die we later gemaakt hebben, was om ons uitsluitend te richten op varkens- en vleespluimveevoeders,” vervolgt Theo. “Voorheen waren we tevens actief in de rundvee- en legpluimveesector. Wij zijn echter overtuigd dat focus en specialisatie in de diervoederbranche nodig is, om dat wát je doet, ook echt goed te kunnen doen.“

Vooruitstrevend familiebedrijf
Over de vraag wat het verschil is tussen Coppens en andere bedrijven in diervoederbranche, moeten beide broers even nadenken. “Wij zijn in ieder geval een familiebedrijf met veel innovatiekracht, we willen vernieuwen, we streven continu een betere efficiëntie na en volgen de marktontwikkelingen op de voet. Samenvattend denken we dat we een vooruitstrevend familiebedrijf zijn,” aldus Theo. “Wij zijn ons bewust dat de wereld om ons heen continu verandert. Als je wilt blijven bestaan, moet je voorop durven lopen.”

Fred: “Wat niet vanzelfsprekend is voor een familiebedrijf is dat we een Raad van Commissarissen en een Raad van Advies hebben en dat we zelf niet de functie van algemeen directeur bekleden. De Raden bestaan uit adviseurs die ons scherp houden en waar we veel van leren. Ook op de werkvloer streven we naar de juiste mensen op de juiste plek. Hierin investeren we continu. De mensen die bij Coppens in dienst zijn moeten hun kwaliteiten blijven ontwikkelen. Stilstand is tenslotte achteruitgang!”

Op één lijn
Theo: “Als we onszelf zouden typeren, dan vinden we dat we beiden rationeel en nuchter in het leven staan. Ook emotie speelt een rol bij het maken van keuzes in een familiebedrijf, maar we zijn ons wel degelijk bewust van het feit dat het om rendement draait. Zonder dat is er geen toekomstperspectief.”
 
“Als broers geven we elkaar de ruimte binnen het bedrijf. We vertrouwen elkaar blindelings. Bij te nemen besluiten vormen we ieder onze mening, we praten erover en maken een keuze. Daarin zijn we voortvarend.”

“Uiteindelijk hebben we allebei hetzelfde doel voor ogen,” vervolgt Fred. “Namelijk de ontwikkeling van de voorgaande 90 jaar continueren en een gezond en zelfstandig bedrijf blijven.”


Terug naar het overzicht
Deel dit bericht