De Slanke Bourgondiër is een afzetconcept van kalkoenvlees en is volgens de deelnemers een voorbeeld voor anderen als het gaat om het opzetten van een vleesconcept. Het concept kwam voort uit een werkgroep ‘Kalkoen vaker doen’, die werd opgericht na het sluiten van de laatste kalkoenslachterij in Nederland. De Slanke Bourgondiër werd vorig jaar kleinschalig geïntroduceerd door de kalkoenhouders zelf, in de vorm van huisverkoop. De PR rondom de huisverkoop bracht de werkgroep in contact met Foodimpuls, een versgroothandel die slagerijen over heel Nederland beleverd. De initiatiefnemers hopen binnen vijf jaar de consumptie van kalkoenvlees per hoofd van de bevolking te verdubbelen van 1 naar 2 kilogram per jaar.
De Slanke Bourgondiër nam het op tegen de Finse 3-hoek en de Stooiselregenerator. De Finse 3-hoek eindigde op een tweede plaats met 75 stemmen en verdienstelijk derde werd de Strooiselregenerator met 52 punten.
(Bron: Pluimveeweb)